Skagen – På toppen af Danmark

/  Destination   /  Skagen – På toppen af Danmark
skønne solrige dage i Danmark

Vi er netop kommet hjem efter 3 skønne solrige dage i det nordjyske – nærmere bestemt Skagen. Min kærestes familie havde lejet et skønt sommerhus lidt uden for byen Aalbæk, som ligger perfekt i forhold til at der kun er ca. 20 minutters kørsel til Skagen. Den første dag brugte vi på at nyde det gode vejr i sommerhusets have og en tur til stranden for en aften dukkert på Aalbæk strand.

Råbjerg Mile

Næste dag startede vi med at køre en ganske kort tur mod nord til Danmarks største vandreklit – Råbjerg Mile.

Igennem flere hundrede år har området omkring Skagen været hærget af sandflugt, hvilket betyder at sandet flytter sig fra vest mod øst og samler sig i store klitter som f.eks. Råbjerg Mile. For at standse den hærgende sandflugt plantede man klitplantager med bl.a. nåletræer.

Råbjerg Mile – sand, sand, sand … så langt øjet rækker.

Tilbage i 1900 købte staten området omkring Råbjerg Mile og fredet det, så den kunne være et monument over hvad sandet før havde medført af ødelæggelser for området. I dag består Råbjerg Mile af 3,5 millioner m3 sand og dækker et areal på 1 km. Milen rykker sig 15 meter i østlig retning hvert år, og om 100-200 år vil hovedvejen til Skagen være dækket.

Besøger du Råbjerg Mile om sommeren som kom tidligt om formiddagen. Så undgår du at parkere bilen langt væk, og kan ”næsten” uforstyrret besøge Milen. På blæsende dage er det en god idé at bruge solbriller og evt. have et tørklæde over næse og mund.

Grenen

Efter vi havde fået trætte benmuskler af at gå rundt i sandet på Råbjerg Mile, kørte vi videre ind mod Skagen og Grenen. Her parkerede vi bilen og bevægede os langs med stranden op mod toppen af Danmark – Grenen. En gåtur på ca. 15 minutter. En traktor med vogn også kaldet Sandormen, kører i pendulfart mellem parkeringspladsen og Grenen, så hvis man ikke har lyst til at gå op til toppen, kan man blive kørt helt ud til Grenen.

Sandormen

De andre gange hvor jeg har besøgt Grenen, har det været blæsende og uden for sæson, hvilket også har betydet at menneske mængden ude på Grenen har været forholdsvis beskeden. Men det var HELT VILDT hvor mange mennesker som besøgte Grenen samtidig med os. Flere valgte også at tage en tur i bølgerne til trods for at der er badeforbud derude på grund af de stærke understrømme.

Men til trods for menneske myldret fik vi dyppet tæerne i det forholdsvis lune havvand.

Pris for returbillet med Sandormen:
Voksen 30 kr. – børn 15 kr.

kystlinje i DANMARK

Skagen bymidte & shopping

Efter at have besøgt Grenen kørte vi ind til Skagen bymidte hvor vi spiste en rigtig hyggelig frokost på Jakob’s Cafe & Bar inde på gågaden. Jeg har tidligere kun besøgt Skagen uden for sæson, så det var rigtig dejligt at opleve byen summe af liv, og efter frokosten brugte vi et par timer på at shoppe i nogle af de mange charmerende butikker.

Strandtur i klitterne

Det kræver lidt overtalelse før jeg hopper i bølgen blå, men med den fantastiske sommer vi har haft i år, var en dukkert efter en lang dag med seværdigheder og shopping et must. Vi kørte derfor til Hulsig strand hvor vi tog en dukkert inden vi kørte hjem.

Skagensmalerne & Skagens Museum

Vores sidste dag i Skagen blev brugt i selvskab med Skagensmalerne. Skagens Kunstmuseer består af tre museer; Skagens Museum, Anchers Hus og Drachmanns Hus, og tilsammen danner de rammen om verdens største samling af Skagensmalere. Kunstnerkolonien i Skagen blev grundlagt af unge kunstnere som alle kendte hinanden fra kunstakademiet i København tilbage i 1870’erne.

Skagens Museeum – særudstilling med Michael Ancher

Vi besøgte kun det store Skagens Museum som ligger lige over for Brøndums Hotel. Museet var meget lyst, og oppe på første sal var der en unik mulighed for at se malerierne oppe fra.

Selv om man ikke er den store kunstinteresserede, er mange af værkerne utrolig farvestrålende og livsbekræftende, og man får et rigtig godt indblik i hvordan livet har været på toppen af Danmark tilbage i slutningen af 1800-tallet.

Skagen Bryghus

Vores besøg i Skagen sluttede på fornem vis med et besøg på Skagen Bryghus. Her nød vi en lækker frokost i deres overdækkede gård. Jeg er desværre ikke den store øldrikker, men nogle valgte at købe et sæt bestående af 5 forskellige smagsprøver på Skagen Bryg. Et besøg her kan klart anbefales.

Skagenskud hos Skagen Bryghus

Læs mere om hvad Skagen har at byde på Toppen af Danmarks hjemmeside.